Nákupní košík :-)

L1070553Zdravím Vás,

Tak jsem se dnes konečně dostala ke článku, který plánuji již delší dobu. Téma je vybrané s ohledem na opakované dotazy, jaké potraviny volit do stravovacího plánu s ukázkou běžného nákupu. Pojďme si ale nejprve zopakovat, podle čeho potraviny dělíme. Nejzákladnějším aspektem dělení potravin jsou jejich stavební kameny. To znamená bílkoviny, sacharidy a tuky, Tedy veškeré makroživiny. Jejich množství ovlivňuje výslednou energetickou hodnotu suroviny. Pro bílkoviny i sacharidy je to 4,1 kcal / g, pro tuky 9.3kcal / g. Je třeba na to myslet s ohledem na naše cíle bez rozdílu, jaký výživový směr dodržujeme. Samozřejmě je treba dbát na také na další látky jako je vláknina, tedy nestravitelná složka sacharidů, či například polyoly obsažené v některých výrobcích díky sladidlům.

Pojďme se nyní podívat na vhodné suroviny rozdělené dle jednotlivých živin.

BÍLKOVINY:

kuřecí, krůtí a hovězí maso

ryby a mořské plody (losos – uzený, konzervovaný, čerstvý, tuňák – konzervovaný či čerstvý, pstruh, treska, štika, garnely, garnáti či krevety)

vejce

nízkotučný tvaroh

nízkotučné sýry (tvrdé, cottage, ricotta, tvarůžky)

vysokoprocentní šunky

šmakoun 🙂

SACHARIDY:

rýže (hnědá, basmati, jasmínová)

brambory

celozrnný kuskus ču bulgur

ovesné vločky

TUKY:

ořechy (kešu, mandle, para, lískové, kokos, aj.)

ořechová másla

arašídy

chia semínka

lněné semínko

kokosový olej

OSTATNÍ:

vysokoprocentní čokoláda

nízkotučné pravé kakao

stévie

koření (kari, zázvor, atd. NE kořenící směsi plné soli a glutamanu)

mořská sůl, bylinky

hořčice, kečup se stévií

žampiony a portobella

ovoce v menším množství – jablka, jahody, lesní plody, pomelo, meloun, aj.

zelenina – snad všechna, která existuje, kromě ředkviček 🙂

Samozřejmě si dopřávám i nejruznější fitness mňamky – proteinové tyčinky, cookies atd., které v seznamu neuvádím. Vždy se ale řídím složením, jen tak něco s nápisem “fitness” nebo “protein” nesním. 🙂

Nakonec bych ráda zdůraznila důležitost pitného režimu, neboť ten je pro naše tělo opravdu tím nejdůležitějším. Ten můj tvoří hlavně voda. Dále pak čaje od ovocných přes zelené a bylinkové. Oblíbila jsem si zejména čaje Herbex, obzvláště acai berry. Nedávno jsem také měla možnost ochutnat Bolero drinks, které musím vyzdvihnout, neboť jsou famózní. Občas zhřeším colou a mou velkou slabinou je káva, kterou zbožňuji.

Mějte krásný konec týdne a nádherný víkend

Sara ♥

 L1070328

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s